Från den svenska sommaren är man ju van vid tidig morgonsol och fågelsång när man vaknar. När jag steg upp verkade solen ännu inte ha kommit upp – himlen var blå men det var ändå mörkt utanför fönstret… jag var tvungen att gå ut och se efter. Halva staden låg i skugga, Lindsis familjs hus låg ganska nära foten av ett berg, så solen var minsann på väg upp, men berget skuggade fortfarande hela grannskapet. Ett helt nytt fenomen för mig.
Vi tog rundturen av BYU, det var intressant och jag fick genast en stor längtan att komma hit och studera i framtiden. Väl hemma igen serverades det tomatsoppa till lunch. Utan att tänka mig för satte jag mig till bords klädd som missionär, dvs. vit skjorta och slips. Naturligtvis blev det en liten fläck på skjortan av tomatstänk, inte stor men tillräckligt iögonfallande. Lindsis mamma beklagade att hon valt en sådan maträtt. Inte var det hennes fel att jag klantade mig vid matbordet. Hon försökte hjälpa mig att gnugga bort fläcken med vatten och diskmedel, och till min förvåning gick den faktiskt bort.
Så bar det äntligen av mot MTC. Väl där var allt mycket välorganiserat, man blev guidad i grupp hela tiden. Varje vecka anländer ju flera hundra unga män och kvinnor så det måste naturligtvis vara väl uppstyrt. Först var det inskrivning i lobbyn, sedan rumtilldelning. Man fick även reda på vem kamraten skulle vara under resten av vistelsen. När pappren var ifyllda samlades alla, ihop med sina familjer, i en stor sal. Presidenten för MTC välkomnade oss med några ord angående åren som nu låg framför oss. Han sade även några väl valda ord till familjerna, främs mödrarna, och sedan var det ”delning.” Missionärerna skulle gå ut genom dörren till höger, familjerna genom den till vänster. Nu var det farväl för två år. Jag för min del hade ju tagit farväl av min familj redan långt tidigare. Jag hade Lindsis familj med mig i salen istället för mina föräldrar, mest för att Karen och Peter ville se hur det hela gick till. Vi vinkade hejdå hur lätt som helst, men det fanns dem bland oss som hade det betydligt tuffare att ta farväl, främst föräldrarna förståss. När vi gick ut i samlad trupp blänkte det allt i ett och annat öga hos grabbarna också.
Det hela förde tankarna till avskedet av min egen familj mer än två dygn tidigare. Mikael som var 12 år gammal när jag åkte tog det ganska hårt. När vi stod där ute vid flygplatsen tidigt på morgonen ville han följa med mig ut till planet. Han förstod naturligtvis att det inte gick, men han sade att det kändes så. Han hade varit lite nedstämd i ett par dagar. Marcus hade inte varit lika öppet nedstämd, men jag vet ju inte vad som rörde sig inombords. För min egen del var jag så upprymd av spänningen över att få åka ut som missionär, och dessutom över att flyga för första gången, och över att komma till USA, så jag kände inte efter så mycket just då. Mamma var förståss också ledsen inför att jag skulle åka, även om jag hade hennes fulla stöd. Kvällen innan hade hon gråtit och varit mycket ledsen, men väl ute vid flygplatsen höll hon humöret uppe. Några långa kramar, några ”jag älskar dig” fram och tillbaka, och så var det klart.
Åter till verkligheten – under eftermiddagen fick jag och de andra icke-amerikanerna genomgå en rad undersökningar, allt från en kort undersökning av tänderna till språktest för att se om man fixade engelskan tillräckligt bra eller om man skulle behöva stöd med det. Allt det här hade vi redan gjort grundligt hemma. Vi hade fått stavspresidentens utlåtande om språkkunskaper, vi hade fyllt i hälsodeklarationer, fått läkarintyg och tandläkarintyg osv. men som en sista noggrannhet ville amerikanerna göra det igen. Kanske är vettigt med tanke på att de nya missionärerna kommer från alla världens länder, med väldigt varierande standard på vård och tandvård. Om man kommer från Sverige har man nog minst lika hög standard på vård och tandvård som i USA. Det sista var inventering av vaccin. Vi hade instruerats att ta med oss vaccinationskort etc. hemifrån och om man saknade någon vaccination (hepatit a/b, polio etc.) så skulle det kompletteras innan man lämnade MTC. Amerikanarna fick genomgå en del av processen, men inte lika utförlig.
En sak som vi alla fick göra var en slags inspektion av utseende. Det kan låta komiskt, men man kollade hårlängd, frisyr, klädsel etc. Det är ju inte svårt att vara anständigt klädd när man var tvungen att ha skjorta och slips, men det finns även en norm att missionärer skall bena håret. Jag antar att det är för att undvika extrema frisyrer, och för att ge ett vänligt och välvårdat intryck. Att ha en ”missionärsuniform,” dvs. finskor, kostymbyxor, skjorta och slips (och kavaj när temperaturen tillåter) fyller nog flera syften. Det ger ett städat och seriöst intryck, och det gör ju att missionärerna ofta känns igen på håll, särskilt när de cyklar och har hjälm och ryggsäck till denna i övrigt affärsmannamässiga klädsel, lite komiskt ibland. Både klädsel och frisyr bidrar ju så till enhetlighet, och att fokus inte riktas så mycket på individen som på rollen man fyller, eller budskapet som man bär fram.
Själv hade jag använt hårtrimmern några dagar tidigare så jag hade millimeterlångt hår. Kommentaren jag fick var
”-Hur skall du bära dig åt för att bena det där håret?”
”-Jag antar att det blir svårt…”
I efterhand inser jag att det kan ha låtit lite uppstudsigt, som att jag inte tänkt göra det någonsin, men jag menade bara att säga ”det kan jag ju inte nu” med en skämtsam underton. Jag hade missat hårnormen när jag hade läste igenom förberedelsepapprena för mission där hemma.
”-Spara bara ut det ett tag så går det säkert bra sedan.”
Efter hela denna inskrivningsprocess var det inte mycket tid kvar för att packa upp och äta middag. Vi hade en tid att passa på kvällen då vi skulle samlas i en av de stora salarna igen för ännu ett välkomstmöte. Jag letade upp min byggnad. MTC bestod av närmare 20 byggnader, några stora och låga, och några som var mindre till ytan men med tre eller fyra våningar. Av de mindre användes några till logement och andra till lektionsbyggnader. Alla ”lägenheter” eller rum i logementen såg likadana ut: fyra sängar i varje rum, två breda skrivbord och stora gemensamma badrum i hallen, två på varje våning. Kvinnor och män bodde naturligtvis i olika byggnader.
Instruktionen var att man skulle gå till sitt rum, lämna packningen (helst packa upp), bädda sängen och vänta på sin kamrat på rummet, sedan gå tillsammans till matsalen för att äta middag.
När jag kom in på rummet fanns där tre uppsättningar packning, men inga grabbar. Min inskrivningsprocess med undersökningar etc. hade ju dragit ut lite på tiden eftersom jag var ”utlänning”, så jag drog slutsatsen att min kamrat tröttnat på att vänta och förmodligen gått med de andra till matsalen.
Det där med att bädda sängen var svårare än man kunde tro. Påslakan? Nix. Ett flertal vanliga lakan, två filtar och en något komplicerad instruktion för hur sängen skulle bäddas. Nå väl, jag gjorde mitt bästa. Det verkade som att man skulle ha det ena lakanet under sig (som jag var van) och det andra över sig, och ovanpå det lakanet skulle filten alltså ligga. Sedan var det visst viktigt att vika ner en kant över filten upptill. Så gjorde vi i Sverige också, för hundra år sedan, innan man uppfann påslakanet…
Klockan var redan ganska mycket och det var inte lång tid kvar till nästa möte, så jag gick iväg till matsalen ensam. Det kändes lite konstigt, alla andra gick omkring två och två, men jag slog mig ner vid ett bord hos några andra killar. De undrade var min kamrat var, och jag berättade vad jag trodde hade hänt. Jag fick några uppmuntrande ord om att jag säkert skulle hitta honom senare under mötet. När vi ätit färdigt gick vi tillsammans till den stora salen. Jag satte mig långt fram för att kunna tala med mötesledaren när mötet börjat, och med mikrofonens hjälp finna min försvunna kamrat.
”-Om någon har några övriga frågor så skall jag försöka besvara dem nu”
Jag räckte upp handen, och mötesledaren närmade sig. Jag ställde mig upp och förklarade för honom mitt ärende.
”-Ah, den här unge herren söker en äldste Griffeth, har vi en äldste Griffeth här som saknar sin kamrat?”
Längst bak i rummet reste sig en ljus, ganska stor kille. Jag gick ner till honom och hälsade med ett leende och ett kort handslag. Jag kunde se en strimma av förlägenhet i hans blick då jag behövt söka upp honom på detta viset, men jag förstod ju varför.
Efter mötet träffade vi vår gren , MTC är indelat i 4 distrikt (A, B, C och D) som vardera har ca 15 grenar. Ledarskapet för varje gren består av män som bor i trakten och som kallats till den uppgiften, det är deras ämbete i kyrkan att vara ”herde” för en del av MTCs missionärer för en tid. Varje gren består av ett fyrtiotal missionärer, så totalt är det någonstans mellan två och tre tusen unga män och kvinnor i MTC samtidigt. Varje vecka kom det ett antal nya, och varje vecka skickades ett antal ut till ”fältet” som vi kallade det, alltså ut till sina tilldelade områden världen över. Precis som i grenen där hemma sörjde grenspresidenten här i MTC för våra behov, främst vår andliga, mentala hälsa. Mötet började med att vi alla tio satte oss i en ring med vår grenspresident, och så fick vi berätta kort om oss själva, vart vi kom ifrån osv. Sedan fick vi småprata lite medan presidenten tog oss undan för en kort intervju en och en. Vi tio utgjorde ett ”distrikt” inom grenen. Vanligen har man tre eller fyra distrikt i varje gren, och alla i distriktet har kallats till samma land och läser samma språk (därav indelningen i distrikt – det är mer praktiskt så). I vårt distrikt var vi dock tre som hade kallats till Finland och sju till Armenien. Det var jag och två kvinnor som skulle till Finland. Min kamrat skulle till Armenien. Det skulle innebära att vi inte skulle kunna öva språket med varandra på lediga stunder, men jag tror tiden i klassrummet skulle vara mer än tillräcklig för att göra en trött på glosor och grammatik. Vi hade inte hämtat våra paket med scheman, pärmar, böcker osv. ännu men jag väntade mig att det skulle bli intensivt.
Precis som i grenen där hemma fanns det vissa ansvarsuppgifter som behövde tilldelas någon. Jag och min kamrat kallades att vara grenspresidentens assistenter. Det framgår senare vilka uppgifter det innebar. Äldste Carter kallades att vara ledare, eller ”president” för vårt lilla distrikt på 10. Han hade ansvar att se till att ingen var ”utanför,” att samla oss vid olika tillfällen, att informera när det var något nytt, att hämta och dela ut posten och lite annat.
Det var bara jag av oss tio som var från utanför USA, hade rest långt och led av ”jetlag .” Därmed inte sagt att jag var ensam om att vara trött. När den långa dagen äntligen gick mot sitt slut var det en trött liten skara som vandrade i samlad trupp till hembyggnaden. Vi vinkade godnatt till systrarna (se not 8) som försvann in i sin byggnad, och strax därefter var också vi hemma. Jag och Äldste Griffeth delade rum med Äldste Bjornn och Äldste Alder. Bjornn var från Rexburg, Idaho – 95% av innevånarna där är mormoner. Alder var från Utah, 75% mormoner.
”-Så, du är från Sverige?”
”-Japp”
”-Hur är det där, är det många medlemmar i kyrkan?”
”-Nej, vi är ganska få, ungefär en av tusen.”
”-Oj…”
Bjornn såg uppriktigt förvånad ut.
”-Hur är det att leva i ett sådant samhälle?”
Jag märkte tydligt att det här var den sortens kille som levt sitt liv i en ”skyddad verkstad,” lyckligt ovetandes om annat än mormontraditioner.
”-Jag vet inte riktigt vad jag skall svara, det är ’vanligt’ för mig… till exempel så går folk inte i kyrkan på söndagarna…”
Bjornn avbröt mig förvånat
”Va? Vad gör de då?”
”-Många handlar, eller städar. Det är ofta idrottsevenemang på helgerna också, från lördag till söndag.”
”-Wow, det är annorlunda”
Hm… det här killen skulle verkligen få en upplevelse när han kom ut i världen. Min kamrat Äldste Griffeth var dock mera jordnära, eller hur man nu skall uttrycka det. Han kom från Atlanta, Georgia. Även om det finns många kristna kyrkor där och många som bekänner sig till en Kristen tro så är samhället i stort ganska likt det Svenska, när det gäller folks uppträdande, moral, alkohol och droger bland ungdomar etc. Själv hade han uppfostrats ”i kyrkan” som vi brukar säga, alltså av föräldrar som var aktiva ”mormoner” men nästan alla av hans vänner var av andra – eller snarare inga – trosuppfattningar.