Reformation och återställelse

Lördagsmorgonen var inte så händelserik. Vi knackade dörr men hittade ingen att undervisa. Till lunch köpte vi kebab, och tog en paus genom att gå till kyrkan och se på filmen Legacy (den som handlar om kyrkans historia, samma film som jag och Äldste Williams såg med en undersökare i Oulu). Den hade dessutom finsk textning så jag kunde snappa upp ett och annat.

Det är riktigt kallt idag igen, jag läste nyligen minus 27 på en termometer. De korta sträckor man går mellan lägenhetsbyggnaderna känns jobbiga bara de. Ibland stannar vi vid entrén och lägger våra vantar på elementet, då får man en något behagligare promenad till nästa byggnad.

”-Det är tur att det finns lägenhetsbyggnader man kan arbeta i under vintermånaderna”

”-Ja, men det är ju så trist. Du skall se att missionärslivet blir både lättare och roligare när sommaren och värmen kommer. Folk är mycket mer öppna då.”

”-Ja, mörker och kyla gör väl att vem som helst blir lite inåtvänd. Jag skulle inte ha något emot att kura ihop mig i fåtöljen där hemma och bara läsa en bok och dricka varm choklad i en vecka” Så snart jag sagt det växte längtan ännu mer. Men sådant är bara att glömma. Nu är det jobba hårt som gäller i två år. Semester kan man ägna sig åt senare i livet.

”-Hej.” Det var en ung kvinna som öppnade dörren. Både jag och Äldste Smith fick en olustig känsla. Hon hade halva huvudet rakat, och hår på andra halvan. Men det var inte främst det som gav mig känslan, utan hennes ögon såg så livlösa ut. Hon betedde sig konstigt också. Jag kände inte lukten av alkohol men kanske hon hade tagit något annat. Ljudet av tung musik spred sig också ut i trapphuset, kanske hade de någon slags fest där inne. Först var hon inte så intresserad, och vi var redo att gå när hon plötsligt fick något konstigt i blicken, och helt bytte inställning.

”-Jo men kom in, jag är intresserad nu”

”-Nja, det är nog inte så passande nu, men vi kan komma tillbaka vid ett annat tillfälle” Äldste Smith försökte slingra sig ur på ett artigt sätt. Då sträckte hon fram handen och tog tag i hans arm, och liksom försökte dra honom med in i lägenheten medan hon sade att ”jag är ju intresserad nu ju.” Han ryckte hastigt till och backade två steg, då stängde hon igen dörren. Vi gick en våning ner och fortsatte där. Efter en dörr med standarddialogen (”nej, jag är inte intresserad” etc.) sade Äldste Smith lättad ”så skönt med vanliga finnar.”

Ibland känns det som att vi får vara glada om vi hittar någon som är nykter framåt sju-tiden på en helg. Alkohol och Sauna (bastu) är några av våra största motståndare under helgerna. De och hundar. Det finns inget som blockerar kommunikationen som en skällande hund i ett trapphus. Många har hund här. Problemet är att när de inte låter hunden komma fram och hälsa på oss så står den bara där och skäller. Och tro mig, många gånger är jag tacksam att de håller hunden på sin sida av tröskeln, men när ägaren tillåter det räcker det ibland att man sträcker fram handen så hunden får nosa, så blir den tyst. Men många kör ju det som undanflykt ”jag hör inte vad ni säger, hunden skäller så högt” och så stänger de dörren. Ville de så hade de ju kunnat ställa sig på utsidan och prata i en halvminut. Men jag förstår att man inte vill ge två främlingar sin tid, de allra flesta är ju mitt uppe i någonting när vi kommer och ringer på dörren. Vi blir bara ett störande moment i tillvaron. Men jag är övertygad om att om jag fortsätter att leta så kommer jag att finna någon som någonstans längs vägen kommer att vara lika tacksam för att jag kom, som jag är för dem som förde budskapet om det återställda evangeliet till mig för flera år sedan.

”-God kväll, jag heter Äldste Smith och det här är min kamrat från Sverige, vi har ett budskap om det återställda evangeliet som vi gärna skulle dela med Er ikväll”

”-Ja, ja kom in en stund då.” Den äldre damen på andra sidan dörren visade in oss i sitt vardagsrum. Lägenheten var ganska liten, som de flesta är här i centrum. I alla fall de få som jag har sett från insidan, eller från tröskeln. När vi slagit oss ner i hennes för två trötta missionärer alldeles för bekväma soffa började samtalet.

”-Ni nämnde något om ett återställda evangelium – vad är det för fel på det evangeliet som Jesus predikade i bibeln?”

”-Inget fel alls, det är tvärt om just det evangeliet vi har kommit för att berätta om.” Äldste Smith vände sig till mig och frågade (på engelska) ”kan du berätta biten om avfallet?” varpå jag nickade och gjorde mitt bästa:

”-Jesus och hans apostlar dödades. Då fanns det inte längre någon som kunde leda kyrkan. Det fanns ingen som kunde ta emot uppenbarelse om Guds vilja rörande folket och kyrkan. Paulus förutsade att den dagen skulle komma.”

Vi läste från 2 Thessalonikibrevet kapitel 2, och jag tittade på Äldste Smith med en frågande blick (ungefär: räcker det så eller skall jag hanka mig vidare?). Han gestikulerade åt mig att fortsätta, så jag försökte.

”-Redan när apostlarna levde gick kyrkan församlingar ibland vilse. I många av Paulus brev läser vi om hur han rättade dem. Ibland trodde och undervisade de fel, och ibland levde de fel. När ingen av apostlarna fanns där längre började kyrkan gå mer och mer vilse.”

Jag kunde se på Äldste Smiths ansiktsuttryck att jag förmodligen hade gjort en hel del grammatikfel där, förmodligen missat på några ord också, och det bekräftades väl när han själv beslutade att fortsätta min berättelse:

”-Det min kamrat just berättade, om hur allt fler fel med tiden smög sig in i kyrkans lära, kallar vi för avfallet. Människor började lära ut sina egna tankar och tolkningar. Till slut hade kristendomen påverkats så mycket av hednisk tro och populär filosofi att den kunde accepteras av kejsaren i Rom och bli statsreligion. Kejsaren använde religionen som ett maktmedel, och lärde ut mycket annat än det enkla som Frälsaren undervisar oss om i bibeln. Som bevis för det här har vi remormationen som inträffade många hundra år senare. Tillhör du själv den Finska-Lutherska kyrkan?

”-Ja, jag är troende lutheran, jag går i kyrkan nästan varje söndag.”

”-Som du då säkert vet, så var Luther en av dem som stod upp och visade för folket alla de punkter som den katolska kyrkan hade förvrängt Kristi lära på. Genom Luthers och många andras arbete fick vi en lära som var mycket närmare Frälsarens.”

”-Ja. Är det alltså det som ni kallar för det återställda evangeliet?” Hon såg ut att vara till åren, men hon hängde med bra. Jag började känna hoppet växa inom mig att kanske vi funnit en människa som vågade ta till sig Mormons bok och i alla fall läsa ur den. Samtalet fortsatte

”-Inte riktigt. Reformationen förde människorna närmare Kristi lära, både genom att nya kyrkor upprättades och genom att bibeln trycktes och blev tillgänglig för allmänheten. Men här uppstod även förvirring. Många människor tolkade bibeln olika, och olika kyrkor argumenterade med varandra om vad bibeln egentligen menade. Det fanns fortfarande inga apostlar eller profeter på jorden. Har du någon gång känt dig förvirrad över vadför det finns så många kyrkor?”

”-Nja, jag har väl inte riktigt tänkt på det så. Det är ju samma Jesus vi alla tror på.”

”-Visst är det så. Vi skulle vilja berätta för dig om en ung pojke vid namn Joseph Smith” Äldste Smith tittade sedan menande på mig, ”din boll” ungefär. Jag tog min cue och hoppade in efter bästa förmåga. Den här hade jag memorerad ord för ord så det borde inte bli så svårt:

”När Joseph Smith var 14 år gammal, år 1820, var han mycket förvirrad. Präster från de olika kyrkorna stred med varandra och tolkade samma bibelställe på olika sätt. En dag läste Joseph i Jakobs brev kapitel 1 vers 5 att den som saknar vishet kan be Gud om att få vishet. Joseph bestämde sig för att göra det. En vårmorgon gick han till en glänta nära sitt hem och bad för första gången med hörbara ord. Innan han hade bett färdigt såg han en ljuspelare som sänkte sig gradvis tills den vilade på honom. I ljuset såg han två personer vilkas glans och härlighet överstiger all beskrivning. Den ena pekade på den andre och sade ”Joseph, detta är min älskade son, hör Honom.”

Min kamrat fortsatte:

”-Som svar på Josephs bön visade sig Gud Fadern och Jesus Kristus för honom. Josephs fråga var vilken kyrka han skulle sluta sig till, men de sade till honom att inte sluta sig till någon av dem eftersom de alla gått vilse till viss grad. Joseph fick veta att han skulle kallas till profet, och bli ett redskap i Guds händer till att återställa den kyrka som Jesus Kristus upprättade genom sina apostlar när de var på jorden.”

Trots att jag hört om och läst den här berättelsen så många gånger blir jag fortfarande entusiastisk när jag pratar om det, det är så fantastiskt, och känns så speciellt. Tyvärr tycktes hon inte dela min entusiasm. Det verkade som om hon började bli trött, och jag började bekymmra mig över huruvida vi… hur säger man det nu på svenska, ”outstayed our welcome.” Min kamrat tog över och berättade helt kort om Mormons Bok och Josephs uppdrag att översätta den. Han visade några sidor ur den, och frågade henne om hon skulle vara intresserad att läsa ur den.

”-Nej pojkar, vet ni jag har min tro och den räcker för mig. Jag tror att det är samma Jesus som vi alla tror på.”

”-Skulle du vilja veta lite mer om Joseph Smith och andra uppenbarelser som han fick från Gud, till exempel om vart vi människor kommer ifrån, varför vi är här på jorden och vart vi tar vägen efter det här livet?”

”-Jag tror att jag kommer till paradiset när jag dör, jag skall snart lämna det här livet och ge mig till Jesus. Men det var trevligt att ni kom in en stund.”

Vi tog adjö och gick vidare till nästa byggnad. Det känns så uppfriskande att få prata med någon, att få berätta om varför vi är här. Även om man möter människor som inte är utom sig av lycka över att få höra vårt budskap, så känns det bra att få dela med sig av det. Det är bra mycket roligare än att knacka dörrar, och det är bra för mig att få öva på språket. Ikväll gick det riktigt bra, Äldste Smith berömde mig också för min finska, även om den inte är felfri. Jag känner mig på topp ikväll.

Vi undervisade faktistk två gånger till innan kvällen var slut. Först var det en äldre dam till, sedan en äldre man. Ingen av dem var i och för sig så intresserade, de ville inte ta emot Mormons bok eller låta oss komma förbi igen, men som sagt: det känns alltid bra att få undervisa. Det känns bra att bara få prata med någon, och att få höra något utöver fraserna ”inte intresserad” eller ”har inte tid.”

Extrem kyla och vind

Idag hade vi middag hemma hos syster Seitsojoki igen. Den här gången cyklade vi bara in till stan, och därifrån skulle vi ta bussen. Äldste Smith hade aldrig åkt buss i Kajaani, och kunde heller inte systemet för busstidtabellerna här. Medan vi väntade på den buss vi trodde att vi skulle ta så tittade vi lite i affärer, jag letade efter en ny rock, kylan påminner mig om behovet varje dag nu. Ännu har jag inte hittat någon i rätt pris och modell. Vi klev på bussen, och efter en hel del resande fram och tillbaka kom vi äntligen fram, det var en upplevelse. Vi hade naturligtvis tagit fel buss, sedan gått av på fel busshållplats. Den väg som brukar ta 25 minuter att cykla dörr till dörr tog idag 3 timmar med buss och till fots. Det var riktigt kallt, säkert runt minus 30. Jag tror inte att mitt ansikte någonsin upplevt sådan kyla, för något underligt hände. Vanligtvis när man är ute i kyla blir man ju lite snuvig, men nu var det som att ansiktet frös till, jag kunde varken snyta mig eller snörvla utan näsan bara rann… det var lite läskigt när det blev kallt runt ögonen också. Jag var lite rädd att det skulle frysa där också, vinden var ihållande och kylan kändes skoningslös… till slut var vi ändå framme och fick tina upp oss till lite finsk husmanskost. Efter att vi varit hos henne knackade vi dörr i området där hon bor. Jag träffade den första svensktalande människan sedan jag kom till Finland.

”-Är du svensk?”

”-Ja! Du också?” svarade jag frågande.

”-Nej, Finlandssvensk.” Det kunde jag ju ha gissat, men man får väl hoppas. Det var nästan så att jag kom av mig i vad jag skulle säga när jag nu hittat en svensk mitt i nordöstra Finland.

”-Vi är missionärer för Jesu Kristi Kyrka och vi skulle gärna vilja dela med oss av ett budskap om Kristus med er, får vi några minuter?”

”-Jag skall precis lägga barnen, men om ni kan komma tillbaka lite senare så går det nog bra.”

”-Okej, vi tittar förbi om en timme eller två då”

”-Ja det kan vi säga”

När dörren stängts tittade Äldste Smith på mig och sade

”-Wow, nu minns jag hur det är att vara i dina skor” Han hade naturligtvis inte förstått någonting. Han pendlade mellan att göra tummen upp, tummen ner, med en frågande blick.

”-Vi kan komma tillbaka om en timme eller två, han skall lägga barnen nu.”

”-Okej, schysst. Vi borde leta fler svenskar.”

En liten stund senare mötte vi en Irländare, så Äldste Smith fick också prata sitt modersmål en stund. Efter det var han lite mer uppåt också. Vi hade dock ingen riktig undervisning på kvällen. Svensken var egentligen inte intresserad, bara trevlig. Vi tog bussen hem, den här gången blev det rätt buss, och hoppade på cyklarna hemåt.

På vägen hem såg vi något väldigt märkligt. Hela staden var som omringad av ljuspelare, de sträckte sig inte hela vägen ner till marken utan började kanske tio meter upp i luften, och var säkert 25-50 meter höga. De befann sig bl a ovanför strålkastare som lyser upp skogsdungar, fasader osv. Så det hade med uppåtlysande ljus att göra, men ljusstrålen syntes som sagt inte de första tio metrarna, det såg jätteunderligt ut. Det var som iskristaller som svävade i ljuspelarna. Man kunde nästan tro att staden var omringad av änglar. Jag tror att fenomenet har med den intensiva kylan att göra. När vi cyklade upp för sista backen ikväll var ögonfransarna så frusna, jag trodde knappt jag skulle kunna blinka de sista hundra metrarna. Att komma in i lägenhetens värme och trygghet var så underbart, känslan kan knappt beskrivas.

Skrifterna och varm choklad

På morgonen gav vi oss ut för att skrifta, men vi hade inte varit ute lång stund när Äldste Smith sade att han inte mådde bra, så vi vände hemåt igen. Han sov och jag studerade. Jag gillar verkligen de här nya skrifterna jag köpte i Utah (någonstans mellan A5 och A4 format). Sidorna är så stora så jag får plats med egna kommentarer vid varje vers om jag vill. När jag får insikter eller tankar så skriver jag in dem. Jag hade visserligen redan engelska skrifter, men den var ju i ”ta med sig” format (A6) och lite jobbiga att sitta och läsa länge i. Det var verkligen skönt att få en dag helt för sig själv så här, jag kunde sitta där med min bibel och bara läsa i lugn och ro – ta lite varm choklad, en macka… skriva ett brev… rena semestern.

På kvällen gjorde vi ett nytt försök med skriftandet. Vi hade dock inte tagit oss igenom en hel byggnad förrän han kände att krafterna svek och vi fick bege oss hemåt igen. Vi avslutade dagen med ett parti schack.

Profeten talar Herrens ord för vår tid

Tidigt på morgonen körde Äldste White oss till bussen. Det smattrade under bildäcken när vi susade fram på kullerstensgatan.

Naturen är som sagt väldigt vacker den här vägen mellan Oulu och Kajaani, särskilt som landskapet är snötäckt. Jag tyckte särskilt mycket om en plats med en stor bro och en stor öppen vik med till synes orört skogslandskap runt omkring. Väl hemma i Kajaani svängde vi förbi affären för lite bröd och yoghurt, sedan skulle vi cykla ut till tullkontoret. Det var en bra bit, och det var riktigt kallt också.

”-Vad tror du det är i paketet?” Äldste Smiths familj hade skickat ett paket till honom som fastnat i tullen, så vi var tvungna att åka ut till kontoret och hämta ut det, och han skulle få betala lite extra tullavgift.

”-Mamma sade att de skulle skicka nya handskar. Sedan är det väl godis och sådant också antar jag, det brukar det vara. Jelly Beans är en favorit, så det hoppas jag på.”

Väl där fick han sig en smärre chock…

”-Skall jag betala 60 euro för att hämta ut ett paketet?”

”-Handskarna är värda 150€ så de räknas som proffsutrustning. Jag har inte hittat på reglerna jag bara jobbar här.”

Jag antar att importbranschen inte är lätt i det här landet… fast det kanske gäller nog alla EU-länder vid import från USA.

Nu skulle vi hem till Esa. En av våra undersökare som Äldste Smith trodde skulle gå hela vägen och döpa sig så småningom. Idag skulle vi följa upp på om han hade hållit visdomsordet1Visdomsordet är benämningen på en uppenbarelse som Joseph Smith fick så tidigt som 1833. Herren berättar för Joseph Smith om några substanser som har negativ påverkan på kroppen, och därför bör undvikas. Bl a säger Herren att vin och starka drycker inte är för magen utan för att tvätta sår med. Tobak är inte för människan, inte heller ”heta drycker” vilket avsåg kaffe och té. Se vidare Läran och Förbunden kapitel 89.. Besöket följde den vanliga rutinen – vi fick slå oss ner i soffan, han ställde fram en köksstol till sig själv, och så skar han upp en sockerkaka och hällde upp saft.

”-Tack för att vi kunde komma förbi ikväll. Kan vi börja med en bön?”

”-Ja, vill du hålla den?”

Äldste Smith höll en kort inledande bön, sedan gick han rakt på sak.

”-Esa, vi har ju varit här många gånger nu, och vi känner att du börjar bli redo för dop. Har du följt visdomsordet sedan vi talade om det sist?”

”-Ja. Men det är en sak jag undrar över.”

”-Ja?”

”-Jesus drack ju vin. Så varför är det egentligen fel?”

”-Jag vet inte säkert varför Herren har givit oss en så sträng lag gällande alkohol i vår tid. Jag kan dela med mig av några tankar som jag har. För det första så hade man faktiskt vin till sakramentet i kyrkans tidiga dagar. Herren sade dock till Joseph Smith att det skulle vara nytt, rent vin som de gjort själva av egna druvor. Senare, när kyrkan under en tid inte hade möjlighet att skaffa eget vin, sade Herren att det är symboliken i sakramentet som är det viktiga, inte vilken substans man dricker. Från den dagen har kyrkans bruk varit att använda vatten till sakramentet, och avstå helt från vin och andra alkoholhaltiga drycker.”

”-Men jag tror att det står att Jesus och de som var med honom drack vin inte bara till sakramentet utan till måltider?”

”-Jo, det stämmer nog. Och som sagt, jag vet inte varför Herren har givit oss andra direktiv i vår tid än han gav till Israel i forna tider. Någon har uttryckt tanken att vi har så god hygien och förvaringsmöjligheter för maten i vår tid, och att lite alkohol till maten förr i tiden var bra för bakterier osv. Men jag vet inte om det ligger någon sanning i det. Det står också i början av visdomsordet att det är anpassat till de allra svagaste förmåga. Kanske någon som varit beroende av alkohol lätt trillar dit igen av att bara ta en mun, så Herren säger åt oss att hålla oss borta helt och hållet för att inte någon skall falla i missbruk.”

Esa såg inte helt nöjd ut med svaret. Min kamrat fortsatte

”-Jag vet inte varför Herren säger en sak till oss och en annan till judarna på Jesus tid. Men jag vet en sak, och det är att Herren talar genom sina profeter här på jorden. Han talade till Israel i forna dagar, och i vår tid har han kallat män som han kan uppenbara sin vilja genom för oss. Jag är tacksam över att vi inte behöver sätta all vår lit till böcker som skrevs av profeter för tusentals år sedan. Vi har en profet idag, och han talar det som Herren vill att vi skall höra i vår tid. Han ger oss sitt ord, anpassat till samhället och trenderna kring oss. Om det här med vinet är någonting viktigt för dig så tycker jag att du skall be till Gud och fråga honom.”

”Eller be att han skall göra din tro stark så att frågan om vin blir oviktig, och frågan om dop och templet och din frälsning BLIR viktig” tänkte jag för mig själv. Om Esa nu har läst i Mormons bok, och känt den Helige Anden vittna för honom att den är sann, hur viktigt kan det då vara vad folket på Jesus tid drack eller inte drack? Men, jag antar att jag också hade några saker som bekymrade mig när jag skulle bli medlem i kyrkan. Det är ju så lätt att ge andra råd eller tycka att de borde tänka eller göra annorlunda. Svårare att se på sig själv. Jag borde inte ha en sådan dömande attityd…

Jag får dock säga att jag var förvånad över hur väl jag förstod undervisningen. Det är svårt att förstå när finnarna talar, men det är ganska lätt att förstå när Äldste Smith pratar finska, för även om han varit i landet snart ett och ett halvt år så använder han mycket enkla ord och formuleringar.

De talade sedan en stund om Esas skilsmässa. De pratade lite om kyskhetslagen2Ett litet utdrag från sidan 26 i foldern ”Vägledning för de unga” (läs foldern i sin helhet här) som nutida profeter och apostlar sammanställt: ”Fysisk intimitet mellan man och hustru är vacker och helig. Den instiftades av Gud för att barn skulle kunna födas och för att vara ett uttryck för kärlek mellan man och hustru. Gud har befallt att sexuell intimitet ska hållas inom äktenskapet … Ha inga sexuella relationer före äktenskapet och var fullständigt trogen mot din make/maka inom äktenskapet. Satan kan fresta dig att tänka att sexuell intimitet före äktenskapet är acceptabelt när två människor är förälskade. Det är inte sant. I Guds ögon är sexuella synder oerhört allvarliga eftersom de svärtar ner den kraft Gud har gett oss för att skapa liv. Profeten Alma lärde att sexuella synder är allvarligare än alla andra synder förutom mord eller att förneka den Helige Anden (se Alma 39:5)” också tror jag, jag hängde inte med så mycket mot slutet. Jag var lite trött i huvudet av att ha lyssnat så intensivt fram till dess. Dessutom är det alltid svårare när det inte handlar om evangeliet utan andra ämnen, så som när de kom in på skilsmässan. Äldste Smith har ju hunnit bygga upp ett bra ordförråd under sin tid här, men jag saknar nästan alla ord för ett sådant samtal.

På kvällen kom Kovanens (grenspresidenten och hans fru) förbi för att inspektera lite i vår lägenhet. De skrev en lista på saker som de ansåg att vi behövde och som församlingen kunde ordna med.

En dag i Oulu

Tisdag morgon och dags för mitt första distriktsmöte. Min kamrat Äldste Smith är distriktsledare. Vi samlades i kapellet i Oulu. Det var ett fullstort kapell, efter nordiska mått. Det hade en stor korridor, många små klassrum, en stor kyrksal och en stor kulturhall. Det kändes som vårt stavskapell hemma. Stor skillnad från den lilla hyrda lokalen i Kajaani.

Det var vi två, Äldste Williams, Äldste White och ett par systermissionärer som också bodde och arbetade i Oulu, Syster King och syster Greybeal. Det var hela distriktet, 6 st. Vi började med att sjunga en psalm, Smith spelade piano. Inledningsbön, en av oss hade sedan fått uppgiften att ha ett andligt tankekorn. Efter det hade vi en målsättnings-aktivitet. Vissa var mer seriösa än andra. En av systrarna skulle till exempel kontakta minst en person varje gång de åkte buss. Mitt mål var att lära mig 5 nya ord på finska varje dag medan vi knackade dörr. Äldste Williams skulle skriva minst en sida i sin dagbok varje vecka. Vi hade roligt tillsammans, och det var verkligen skönt att umgås med människor som hade samma tro, som omväxling.

Som missionär kan det kännas ganska ensamt emellanåt. Man går där och försöker ta kontakt med främlingar, knackar på dörrar osv. De allra flesta man träffar betraktar en som en väldigt konstig människa. Jag vet inte vad de tror, men det är garanterat utanför min komfortzon att göra det här arbetet, än så länge i alla fall. Det är nervöst varje dag när man tar kontakt med främlingar… och man vet att man är ett störningsmoment för de allra flesta, det är inte många som inte är på väg någonstans, har brottom till något eller är mitt i något de anser viktigare än att tala med oss.

Vi sex missionärer var alla här av en enda anledning – att bygga upp kyrkan, att dela evangeliet med våra finska bröder och systrar. Det förenade oss. Det motiverade oss till att göra det som de flesta av oss ansåg svårt och ibland nervöst. Att sitta ner under ett distriktsmöte var att känna trygghet, som en vila undan stormen. Det var lite som att känna sig hemma. Snart skulle vi ut i blåsvädret igen, möta människor som bara skakade på huvudet åt oss, vårt arbete och våra ansträngningar. Och åt det namn vi bar intill vårt eget på namnbrickan.

I Finland är namnbrickan givetvis på finska, men så här ser den ut i MTC:

Jag skulle gå ut med Äldste White. Vi började med att kontakta människor i centrum. Kanske en av tio stannade upp för att hälsa. De allra flesta ser på namnbrickan, eller klädseln, att vi representerar något religiöst och genast slinker de över till andra sidan gatan. Vi träffade några trevliga människor, men ingen som var direkt intresserad av att veta mer om kyrkan. Vi beslutade oss för att knacka lite dörrar istället. Fördelen med det är ju att om man träffar någon som säger ”jo men jag vill nog veta lite mer” så vet man var man kan hitta dem nästa gång. Säger någon så på gatan så är det antingen ”jag ringer ER” (yea, right!) eller om vi får ett nummer så är det ändå ofta så att de i slutändan fegar ur. Det är ju mycket lättare att säga nej på telefon, eller bara skicka ett textmeddelande. För många handlar det om vad släkt och vänner ska tänka och tycka, och de vågar inte ens träffa oss och höra början av vårt budskap. ”Vad ska grannarna tänka…”

Vi rörde oss hemåt, mot deras lägenhet, och knackade dörr i några byggnader i det området. Efter en liten stund släppte en medelålders kvinna in oss. Jag förstod inte allt av dialogen mellan henne och Äldste White, men i korta drag hände det här: Först verkade hon lite intresserad, sedan började hon klaga lite på principen om tionde, sedan en stor utskällning angående USAs president… den tyckte jag var lite rolig eftersom jag är svensk, och Äldste White ju heller inte representerar USA utan kyrkan, som visserligen grundades i USA nu i modern tid, men som idag faktiskt är större utanför USA.

Vi känner att kyrkan, och vårt budskap, inte har så mycket med USA som land att göra (särskilt som det landet var ganska annorlunda då när kyrkan grundades mot vad det är idag), men det gjorde minsann hon. Ju längre hon pratade desto mer upprörd gjorde hon sig själv. Sedan kom hon in på ämnet pengar igen. Hon skällde ut oss för att inte göra ett ”ärligt” arbete utan ta emot pengar för att gå och predika. Äldste White försökte förklara för henne att vi inte alls får några pengar för vårt arbete utan att vi sparar innan vi kommer på mission, och betalar själva för vårt uppehälle. Vissa dock med hjälp av familj, vänner eller bekanta, men många sparar hela summan innan de kommer. Det gick inte fram till henne, hon blev bara ännu mera arg. Det slutade med att hon nästan jagade ut oss, vi fick gå ut i trapphuset med skorna i handen. Vi satte på oss skorna medan hon stod och fortfarande skällde på oss i trapphuset. Hon skällde och sade att vi skulle lämna huset, lämna byggnaden (”Pois!”). Vi gick en trappa ner och fortsatte lugnt att knacka på dörrar. Efter en stund var det dags för lunch.

Efter lunchen var jag med Äldste Williams. Vi besökte först en man som bekände sig till den katolska varianten av kristendom. Han hade träffat missionärerna, eller ”undersökt kyrkan” som vi brukar säga, ett bra tag. Idag tittade vi på filmen Legacy tillsammans. Det är en filmatisering av några händelser under kyrkans tidiga historia. Den visar förföljelsen och oförrätterna som kyrkans tidiga medlemmar fick utstå. De blev bortdrivna från sina hem och samhällen flera gånger, ibland av pöbelhopar, ibland – som i Missouri – genom statens milis/militär. På helt olagliga grunder, vilket staten Illinois sedermera erkänt och framfört ursäkter för, men det hjälpte ju inte de kyrkans medlemmar, eller Sista Dagars Heliga, som guvernör Lillburn Boggs i kraft av sitt ämbete drev bort. Bort från de hus de byggt, på den mark de köpt. Bort från de åkrar de plöjt och de grödor de skulle fått skörda, den mat deras barn skulle fått äta.

Det är en motsägelse som saknar motstycke att USA, det enda landet i världen som på den tiden hade religionsfrihet – ett land som till och med skapades ur drömmen om frihet, främst religiös sådan, skulle vara det ställe där människor jagades från hem och hus pga sin tro. För så var det. De Sista Dagars Heliga hade inte begått några brott. De var helt ovärdiga de onda rykten som florerade angående dem, och helt ovärdiga den behandling de fick av män som av staten anförtrotts ansvaret och resurserna att försvara människors rättigheter, liv och egendom. Istället använde de sin makt till att kränka de Sista Dagars Heligas rättigheter, stjäla deras egendom och ta livet av många medan de drevs bort.

Den mannen vi undervisade tittade intresserat under de ca 60 minuter som den pågick. Efteråt var han rörd, och förundrad över hur mycket de fick utstå, och hur mycket de gav upp för sin tro.

Efter den undervisningen gick vi för att knacka dörr, och det tog inte lång stund förrän vi kom in till en man som var i 25-30 års åldern. Han hade precis huggit in på en pizza men han lät oss göra vår presentation. Han var särskilt intresserad när vi berättade om Joseph Smith, hur förvirrad Joseph hade varit över alla kyrkor som fanns och hur olika de alla tolkade bibeln. Mannen berättade för oss att han alltid haft en egen tro på Gud, men inte känt sig manad att ansluta sig till någon kyrka. Nu på det senaste så hade han ”sökt Gud i sitt liv” som han uttryckte det. Vi lämnade honom med Mormons bok och en läsuppgift, och lovade att titta förbi om några dagar för att svara på frågor och berätta mer.

När vi reste hemåt den kvällen begrundade jag skillnaden mellan Oulu och Kajaani. Och mellan Äldste Smith och mig, jämfört med Äldsterna i Oulu.

Att uppoffra alla jordiska ting

Måndag morgon och vi sitter på tåget. Det finska vinterlandskapet glider förbi utanför fönstret och det känns nästan lite som i en film. Det är så vackert. Man är så van hemifrån att spåren har elkablar ovanför sig, men här ute finns ännu inga sådana anläggningar, tror loket har en dieselmotor, för kol används väl inte längre? I vilket fall så är det faschinerande. Många små sjöar är det på vägen, det känns faktiskt ganska mycket som den svenska vinternaturen, med den skillnaden att här finns faktiskt en massa snö, hela tiden och överallt. Vi är på väg till Oulu, eller Uleåborg som det heter på Svenska. Nästan alla orter i Finland har ett svenskt namn också. Kajaani heter till exempel Kajana.

”-Det är så lyxigt att åka tåg. Att befinna sig i något så stort som rör sig, liksom. Kom så går vi bort till restaurangvagnen en sväng”

Hmm.. vad var det som var så märkvärdigt med det här tåget undrade jag för mig själv.

”-Hade du aldrig åkt tåg innan du kom till Finland?”

”-Nej, det finns inga hemma. Bara godståg. Det finns knappt bussar, alla har ju bil vet du.”

Det hade jag inte tänkt på. Hemma i Sverige är man ju så van att resa kollektivt, tåg är ju en naturlig del av Sverige. Han hade alltså aldrig ens varit på ett innan sin mission.

Efter några timmar var vi framme i Oulu. Det kändes skönt att se något annat även om jag bara varit i Kajaani lite drygt en och en halv vecka. Äldste Williams och Äldste White plockade upp oss vid stationen och så åkte vi till ”Tietomaa,” kunskapsvärlden rakt översatt. Det var något som liknade teknikdelen av universeum i göteborg. Det fanns en massa olika uppfinningar och beskrivning av hur de fungerade. Man kunde prova på mängder av saker. Något som jag fastnade för var att sitta i cockpit på ett draken-plan (J35:an), det var även kopplat till ett flygsimulatorspel som visades på storduk, så man kunde spaka och leva sig in lite också.

Vi spenderade närmare 3 timmar där. Det var vår förberedelsedag, så något kul skulle man ju hitta på. På MTC sade de till oss att förberedelsedagen var lika viktig för oss på mission som sabbatsdagen var före och efter mission. Sabbaten, söndagen, är ju som en time-out från världen och det ”jordiska.” En dag i veckan då man kan fokusera mera på det andliga och finna lite ro i tillvaron. På mission spenderar vi hela vår tid med andliga ting, därför är det viktigt att ta en ”time-out” från det en gång i veckan och bara ha kul. När vi var färdiga på Tietomaa åkte vi och åt pizza, sedan skulle vi hem för att skriva lite brev. Jag hade hunnit med ett par brev på tåget upp, men jag tröttnade aldrig på att skriva. Jag hade så många som jag ville skriva till så det fanns att göra.

Äldsterna i Oulu bodde i ett höghus, uppe på åttonde våningen. De hade bra utsikt över… en fabrik med kringliggande industriområde. Synd. Hade fönstren varit åt andra hållet så kunde man säkert ha fått en god överblick över stan. Men, det var ju inte precis sällan som man befann sig uppe i höghusen… så stan fick man väl se tillräckligt som missionär. Alla trappor man går i, alla ljusknappar man trycker på, alla dörrar man ringer eller knackar på…

”-Du går med Williams så följer jag med White, ok?”

”-Visst visst.”

Jag brydde mig egentligen inte, men det skulle bli spännande att gå med Williams, för White hade jag ju redan varit ute med, i Kajaani.

Vi åkte ut till ett område med lägenhetsbyggnader och satte igång vårt sökande, sökandet efter sökande människor. Jag märkte efter bara några dörrar att Äldste Williams arbetade helt annorlunda än Äldste Smith. För det första var han mycket gladare vid dörren, det verkade som att han tyckte om att träffa människor, och som att han trivdes med det han gjorde. Han var till sin personlighet lite mer social och utåtriktad än Äldste Smith. Jag tror dock inte att det var hela förklaringen. Jag tror att han tyckte om det han gjorde. Jag är inte så säker på att Äldste Smith gjorde det.

Äldste Williams var verkligen en pratkvarn. Även efter det att folk sagt att de inte var intresserade pratade han på, ofta om vad som helst, han gillade att umgås med främlingar helt enkelt (på den punkten var han annorlunda från de flesta han skulle möta i det här landet… eller något skandinaviskt land för den delen). Här och där flikade han in bitar från vårt budskap, i ett försök att så något frö eller att ge personerna åtminståne en något riktigare uppfattning om oss, om kyrkan. Fördomar florerar ju annars, här liksom i andra delar av världen.

”-Jag har en vision för dig och Äldste Smith i Kajaani”

”-Jaså, vad är det?”

”-Jo du förstår, de flesta uthärdar bara sin tid i Kajaani. Det är ett område som har ryktet om sig i missionen att aldrig ha någon framgång. Det ’svarta hålet’ eller ’yttersta mörkret’ är vanliga namn på det.”

”-Det inger ju hopp…”

”-Nej precis, så de flesta lägger sig ner för räkning redan där och utövar ingen tro.”

”-Slöseri med tiden om du frågar mig.”

”-Det tycker jag också. Guds barn är väl inte annorlunda i Kajaani än i Oulu. Finns det någon som söker meningen med livet så kan man väl finna dem i Kajaani lika väl som i Oulu. Dessutom flyttar väl folk till Kajaani också, från andra platser där missionärerna har mera framgång. De ändras ju inte bara för att de flyttar till den staden, så varför skulle man inte ha hopp om framgång?”

”-Jag har tro.”

”-Och det är därför jag har en vision, att till jul kommer ni ha framgång. Ni kommer att visa för missionen att Kajaani inte är dött, och att Guds verk går framåt överallt.”

”-Jag har lagt märke till att du jobbar lite annorlunda än Äldste Smith”

”-Ja, om man är en robot vid dörren så är man avvisad redan innan de öppnar. Var bara dig själv.”

”-Jag ska försöka komma ihåg det”

Vi hade inga undervisningar där vi kom in och satt ner, men Äldste Williams pratade som sagt med många vid dörren, och vi träffade en och annan som hade en lite lustig uppfattning om kyrkan där han hade tillfället att informera hur det låg till egentligen. Månggifte är ju en stadigt återkommande diskussion. Tänk att det är just det som folk vet. De vet ofta ingenting om Mormons Bok, men månggifte, som praktiserades av några få medlemmar i kyrkan under en kort tid för över hundra år sedan lever kvar i folkets minne.

När vi kommit in på kvällen och ätit några mackor läste jag i en bok som Äldste Williams hade. Den handlade om tro och att tänka positivt. Hartman Rector Jr som skrivit boken föreslår tre saker för framgång. För det första: Rensa bort alla negativa ord och fraser från ditt vardagliga språk. För det andra: Vägra att tänka negativt, för ”som man tänker i sitt hjärta, sådan är man”1Ordspråksboken 23:7. För det tredje: Vägra tala negativt. Pessimisten säger ”Det tror jag när jag ser det” medan optimisten säger ”Jag kommer att se det när jag tror på det”. Ett annat bra citat är ”What a man can concieve, he can achieve!” alltså ”det man kan föreställa sig kan man uppnå.” Ett annat bra citat är ”Om du inte gör det så bevisar du att du egentligen inte ville.”

Boken citerar ganska mycket av Joseph Smiths föreläsningar om tro. I föreläsning nr 6 lär han: Utan förtroende för (eng. ”confidence in”) Gud kan man inte erhålla evigt liv. Endast uppoffrandet av alla jordiska ting kan producera den tro som ger förtröstan på (eng. ”confidence in”) Gud. Joseph Smith definierar sedan jordiska ting som mer än bara ägodelar: karaktär, anseende, ära, berömmelse, ställning bland människor, hus, mark och annan egendom, bröder, systrar, hustru och barn och till och med ens eget liv. Endast genom att ge upp dessa saker, om det skulle bli nödvändigt och krävas av oss att vi ger upp dem, kan vi försäkra oss om evigt liv. De som måste göra dessa uppoffringar i detta liv erhåller en försäkran om att deras väg är behaglig i Guds ögon. Om tvivel eller rädsla bor i oss kan vi inte ha tro, de två kan inte existera samtidigt. Utan tro kan vi inte ha den orubbliga tillförsikt som krävs.

Ett sista citat från Hartman Jector Jr. innan det är godnatt: Det som ger oss stora välsignelser i Herrens verk är det vi gör efter det att vi gjort allt som vi tror förväntas av oss. Vi behöver ”gå den andra milen”2Uttryck från nya testamentet. En romersk soldat kunde begära assistans av en jude, och hade rätt att beordra någon att följa med honom en viss sträcka (en ”mil” i vår översättning av bibeln, men den faktiska sträckan är ovidkommande). Vad Jesus sade var alltså att när någon befaller dig att utföra ett arbete – utför det bättre än han bett dig om, eller gör mer än vad som förväntas av dig..

Kristi ljus lyser genom oss

Söndagen började givetvis med möten i kyrkan som vanligt. Äldste Smith höll tal om att sätta ett gott exempel, och om omvändelse1Omvändelse är det ordet vi använder för att vända sig från sina synder, och vända sig till Gud. Det handlar i första taget om att upphöra med sådant som är fel, och när man väl har gjort det så handlar det om att börja med sådant som är gott. Begreppet ”underlåtenhetssynd” är just när man låter bli att göra någonting som man borde göra. Vanligtvis när vi tänker på synd så tänker vi på något som man inte får göra, men det kan lika väl vara något som vi borde göra men inte gör. Det finns fyra grundläggande steg i omvändelseprocessen: 1) att bli medveten om en synd, 2) att erkänna den för sig själv och för Gud (och i vissa fall en annan person, om det vi gjort tillfogat någon skada), 3) att på tänkbara sätt gottgöra synden (handlar det om pengar så är det lätt, men ibland är det här en svårare bit, ett elakt rykte som spridits kan exempelvis vara näst intill omöjligt att ställa till rätta) och steg 4) att inte göra om synden..Efter kyrkan var vi hemma hos familjen Kokkonen. Som alltid hade jag ett fotoalbum med bilder hemifrån i väskan, och jag övade lite finska genom att visa bilderna för Ari och beskriva dem så gott jag kunde. Jag märkte att min finska blivit betydligt bättre sedan jag kom för en och en halv vecka sedan.

Innan vi åkte hem hade vi ett budskap om Kristi ljus, och om hur vi människor när vi blir Kristi lärjungar blir ljus för världen, och att det enda sättet som Kristi ljus kan komma in i den här världen är då vi människor låter Hans ljus lysa genom oss. Då vi gör sådant som Jesus själv gjorde, och uppmanade oss att göra.

Andlig utveckling kan inte framtvingas

Lördag – hoppfulla inför en helg gick vi ut och fortsatte vårt skriftande. Folk jobbar ju i veckorna, men lördagar kan man träffa riktigt många även under förmiddagen. Vi träffade också ganska många idag, men utan större framgång. Vi hade dock roligt tillsammans under de 8 timmar vi knackade dörr idag. För att få tiden att gå lite snabbare då vi gick från dörr till dörr utan att ha någon att prata med hade jag med mig ett kort med viktiga skriftställen från Mormons Bok. Vi förhörde varandra lite mellan dörrarna.

När vi kom hem var det dags för ett parti schack igen, och missionens berömda delikatess. Vad det är? Tja, man skulle kunna kalla det gröt. Men den enda gemensamma ingrediensen är egentligen havregryn. Det innehåller mycket socker, fett och kakao (och en del havregryn). Och det skall ätas med glass. Det är helt enkelt en massa kalorier och kakao. Gör underverk efter en tung dags dörrknackande. Vad kallas det? I receptboken står det ”Oatmeal haystacks” men alla kallar det för… något annat.

Medan vi spelade schack lyssnade vi på Truman G Madsens kasettband om Joseph Smiths liv och lärdomar. Broder Madsen är professor vid BYU och föreläser en del om Joseph Smith, om sådant ur hans liv som inte är så välkänt, och om sådant i hans undervisning som kanske inte är grundläggande i kyrkans lära, men som vissa tycker är intressant att djupdyka i ändå. Hans föreläsningar finns alltså även på band så att man kan lyssna till dem, och det gjorde vi.

Broder Madsen lyfte fram en intressant sak från Joseph Smiths lärdomar, men för den som inte vet så mycket om kyrkans lära rekommenderar jag lite kort bakgrund först.1När vi som missionärer undervisar om frälsningsplanen berättar vi att innan jorden skapades – när vi alla bodde hos Gud – hade Fadern en plan för oss, för hur alla hans barn kunde bli mer lika honom genom att komma till en jord, få en kropp och genom egen erfarenhet lära sig skilja mellan gott och ont. Planen innebar att vi skulle göra många fel, synda och därigenom bli orena eller ovärdiga att återvända till Guds närhet efter vårt liv på jorden. Därför krävdes en frälsare. Jesus Kristus, som innan jordens skapelse kallades för Jehova, erbjöd sig att vara den frälsaren.

Satan ansåg att Guds plan hade brister – endast de som valde att ta emot Kristus som sin frälsare skulle bli renade från sina synder och värdiga att återvända hem till Gud. Satan, eller Lucifer som han då kallades, sade att han kunde ordna så att alla Guds barn villkorslöst skulle komma tillbaka, men för att göra det krävde han hela Faderns makt, och även att äran efteråt skulle gå till honom själv och inte Fadern.

Kristus däremot sade ”Fader, jag skall följa din plan, utföra din vilja och äran förblir din för evigt.” Fadern beslöt att hålla fast vid sin egen plan, och förkasta Lucifers förslag (Se Moses bok 4 eller Abrahams bok 3:23-28, båda i Den kostbara pärlan). Lucifer blev arg, det uppstod en strid i himlen (Se Uppenbarelseboken 12, Nya testamentet) och tillsammans med alla dem som följde honom drevs Lucifer bort från himlen, eller från Guds boning. Så blev han Satan, förvisad att leva i den här världen utan en kropp, och fast besluten att fördärva varje själ som föds hit, eftersom de valde att följa Guds plan istället för hans.

Skrifterna lär oss att det finns eviga lagar som Gud inte styr över (se ex. Alma 42, särskilt verserna 13, 22 och 25) men som Han känner till, följer och använder sig av. En kärleksfull Fader skulle till exempel inte välja att offra sin Son, Kristus, med allt vad försoningen i Getsemane innehöll, såvida det inte var absolut nödvändigt (nödvändigt för att köpa alla andra fria).

Truman Madsens poäng, eller rättare sagt Joseph Smiths undervisning var:

En av de eviga lagarna säger att det inte går att tvinga fram andlig utveckling eller framsteg, den måste sökas. För att citera Truman Madsen ordagrant ”there can be no progression by force.” Friheten att tro och att välja är grundläggande.

Vad Satan än hade i kikaren (förutom att få Guds hela makt) när han lade fram sitt alternativ till ”frälsningsplan” så är en sak säker – för att garantera att alla Guds barn skulle återvända var han tvungen att använda tvång. Han skulle inte ha lämnat utrymme för någon fri vilja, ingen handling med konsekvens. Och utan fri vilja finns alltså ingen utveckling. Om vi skulle ha följt Satans plan så skulle vi rent teoretiskt ha kommit ner till jorden, detaljstyrts av honom genom hela dödligheten, och återvänt till Gud utan att ha förändrats eller utvecklats det allra minsta. Det skulle ju ha upphävt Guds hela avsikt med planen. När vi sedan skulle ha uppstått, alltså vår ande för alltid ha förenats med kroppen, en odödlig och förhärligad kropp, kunde vi aldrig ha gjort resan genom dödligheten igen, och aldrig i evighet fått den chans att bli mer lik Gud och Kristus som dödligheten utgör.

Bowling

Dagen började inte helt oväntat med att vi skriftade1Att ”skrifta” är ett annat ord för att knacka dörr. Jag vet inte varifrån det kommer. Engelska ”to tract/go tracting.”. När vi hållit på i 6 timmar utan nämnvärd framgång började min kamrat att tröttna på det hela.

”-Vet du vad Äldste, jag börjar bli så trött på det här området” sade han.

”-För att det inte händer så mycket?”

”-Ja, det är ju bara skriftande hela tiden. Nästan aldrig några undervisningar. Det känns så meningslöst, ingen lyssnar ju på vad vi har att säga. Du känner nog likadant när du varit här i några månader.”

Kanske det. Jag hade faktiskt funderat lite de senaste timmarna. Jag hade funderat över meningen med allt detta. Jag vet att vi båda har kallats hit av Herren, och om vi båda gör så gott vi kan så är Han nöjd med oss. Han hade en avsikt med att sända oss hit, oavsett om det var för undersökarnas skull, medlemmarna i grenen eller bara för vår egen skull. Som Jesaja sade – våra tankar är inte Herrens tankar (Jes 55:8-9), Hans är mycket högre. Vi kan inte förstå och se allt som han förstår och ser.

Några tankegångar som jag hade var att vi kanske inte enbart skriftar för att finna människor att undervisa, det kanske också är för att visa på kyrkans närvaro i området. För att visa upp ett gott ansikte för kyrkan och för att lämna kyrkans, Herrens, inbjudan till alla människor att ta emot evangeliet, att ta emot Honom.

Visst, många tackar nej, men det är många gånger i okunnighet, eller för att tillfället är fel. De vet ju inte vad de tackar nej till, och jag tror ingen dömer dem för det, allra minst Kristus i all sin nåd. Vi måste ha tro på dem, ha tro på att de kommer att lyssna nästa gång. Den tron tror jag att Han har – att en dag kommer alla att lyssna till Hans budskap, och acceptera Hans försoning och Hans nåd.

På kvällen samlades vi med grenen vid en bowlinghall i närheten av kyrkan. Familjen Oksanen var också med. Det var någon slags discobowling, neonklot och ljusspel i olika färger, ihop med musik… ovan miljö för oss, som inte ens lyssnar på popmusik till vardags2Missionärsregeln angående musik är att man bara får lyssna på sådant som är andligt uppbyggande. Popmusik faller alltså bort. De stunder vi lyssnar på musik hemma (vi spenderar ju för övrigt inte så mycket tid i lägenheten) är det antingen kyrkans hymner (psalmer) eller annan stillsam musik. Mycket klassisk musik är också andligt rogivande. Däremot hör man ju ofta musik i affärer, på bussar, ibland i folks hem osv. så helt avskärmad är man ju ändå inte..

Eviga familjer

På morgonen var vi med Pirkko för att hjälpa henne i butiken. Vi hängde upp en massa kläder osv. Det kändes bra att kunna göra något vettigt på förmiddagen. I vanliga fall ringer vi ju bara på en massa dörrar där ingen är hemma. Vanligt folk är ju på jobbet under dagarna… ibland träffar man äldre eller sjuka, men det är alldeles för stillsamt under förmiddagarna enligt min mening, så något sådant här är ju toppen.

Efter det knackade vi dörr nere i centrum. Vi knackade och knackade och knackade… det var bara en handfull dörrar som öppnades, och de få som vi fick prata lite med ville inte höra något närmare om kyrkan. Vi åt lunch, och så på det igen. Knacka på dörrar… men så hände något. Äldste Smith fick ett telefonsamtal. Det var familjen Oksanen. Timo ville att vi skulle komma hem till dem, och han ville hämta oss på en gång. Sagt och gjort, 15 minuter senare satt vi i deras kök.

Familjen Oksanen hade träffat missionärerna och besökt kyrkan av och till i sju års tid, så det fanns inte mycket vi kunde lära dem, de hade redan all information. Däremot hade de inte känt den Helige Anden tala till dem tillräckligt starkt för att ta steget att döpa sig. Jag tror att det var därför min kamrat pratade med dem om just Den Helige Anden ikväll. Efter att ha pratat en stund om hur Anden fungerar, och hur det känns när man får ett vittnesbörd genom Anden, fortsatte Äldste Smith:

”-Vi vill gå rakt på sak. Ni har undersökt kyrkan i snart sju år och ni vet det mesta. Ni har läst mycket i Mormons Bok och ni har varit i kyrkan många gånger. Vill ni döpa er?

De satt tysta ett tag. Dottern, några år yngre än oss, var i rummet intill. Tidigare om åren hade hon varit mest drivande i att ha missionärerna där och att komma till kyrkan, men hennes intresse hade svalnat något. Föräldrarna tittade på varandra tyst i några sekunder, sedan började pappan, Timo, att prata:

”-Vi kommer att döpa oss. Men vi vet inte när”

Hon instämde. Och jag förstod inte. Om de nu var bestämda på det, om de hade bett och känt att det var rätt att döpa sig, om de hade känt att Mormons Bok är sann, vad fanns det då att vänta på? Men jag sade inget.

Vi pratade en stund till, de bjöd på fika, sedan körde Timo hem oss. Väl hemma frågade jag Äldste Smith:

”-Så vad är det de väntar på? Jag förstår inte. De vill döpa sig, men inte än?”

”-De är finnar. De ändrar inte på saker.”

”-Det var väl lite generaliserande?”

”-Du kommer att se. Finnarna är sådana, de flesta medlemmarna i kyrkan här har själva undersökt kyrkan i åratal innan de tog steget att bli medlemmar.”

”-Det är väl bra på ett sätt, då vet man verkligen vad det är man gör när man tar emot dopet, eller hur?”

”-Tja… det är ju ett sätt att se på det.”

”-Tror du att Oksanens kommer att bli medlemmar?”

”-Det vet man aldrig. Det finns många sådana här ’eviga undersökare’ som aldrig blir medlemmar. Men, jag känner gott för dem, de är ärliga och tids nog kommer de nog att komma till insikten om vad de går miste om.”

”-Kanske vi kan tala lite om templet och eviga familjer nästa gång vi är där?”

”-Det är ingen dum idé. De har som sagt hört allt förr, men vi kan påminna dem om det. Det är ju en av många anledningar att bli medlem i kyrkan – att kunna ta del av templets välsignelser.”

Dagen var till ända, så även min första vecka i Finland.

Det är mörkare än jag hade trott, men kylan är inte så illa som jag väntade mig. Jag tycker om den fuktiga luften, ökenluften i Utah spräckte huden på mina händer ganska mycket.

Förmiddagarna är långsammare än jag hade väntat mig. Det är dock precis så spännande som jag hade hoppats när man får prata med någon som stanar upp och lyssnar.

Jag har lyckats bättre än jag hade väntat mig med att förstå finskan, även om det fortfarande är väldigt svårt att uttrycka sig.

Jag känner att jag har en kamrat som tar sin missionskallelse på allvar. Vi ser naturligtvis inte likadant på saker och ting alla gånger, men hur skulle vi kunna göra det när det bokstavligen är en halv värld emellan oss (våra hem och vår bakgrund). När vi väl har chansen att sitta ner och prata med någon om evangeliet, då är vi verkligen ett. Våra vittnesbörd om Kristus, och om Joseph Smith och Mormons bok, brinner lika starka. Vi förstår varandra på det planet, och det är ju trots allt därför vi är här. Det arbete som vi båda kommit för att utföra är det som enar oss. En brinnande önskan att dela med oss av det som betyder så mycket för oss, och som vi vet är sant.