Dagen började med distriktsmöte. Jag hade ett budskap från Jeremia 16:14-16
Se, dagar skall komma, säger HERREN, då man inte mer skall säga: ”Så sant HERREN lever, han som förde Israels barn upp ur Egyptens land”, utan: ”Så sant HERREN lever, han som förde Israels barn ut ur landet i norr och ur alla andra länder, dit han hade drivit bort dem.” Ty jag skall föra dem tillbaka till deras land, det som jag gav åt deras fäder.
Se, jag skall sända bud efter många fiskare, säger HERREN, och de skall fiska upp dem. Sedan skall jag sända bud efter många jägare, och de skall fånga dem på alla berg och alla höjder och i alla bergsskrevor.
Jag tog en liknelse med vårt missionärsarbete. Distriktspresident Nixon i MTC berättade för oss att på hans tid kunde missionärerna undervisa 30, 40 och ibland 50 diskussioner till undersökare, de bara väntade på att undersökarna själva skulle be om att få bli döpta och bli medlemmar i kyrkan. Idag slänger vi inte bara ut ett bete i sjön utan går rakt på ”bytet” liksom jägaren, och vår pil är vår inbjudan ”vill du döpa dig”. Sedan lade jag till ännu en sak till liknelsen ”spänsten i vår båge utgörs av vår egen tro och vittnesbörd”. Om vi inte har fullkomlig tro på att de kommer att acceptera vår inbjudan, borde vi då ge den till dem?
I 2 Nephi 9:23 står det
Och han befaller alla människor att de måste omvända sig och låta döpa sig i hans namn med fullkomlig tro på Israels Helige. Annars kan de inte bli frälsta i Guds rike.
På samma sätt tror jag att vi måste ha fullkomlig tro på Israels Helige, som är Kristus, om vi skall kunna hjälpa till att frälsa andra.
En annan liknelse ang. fiskare och jägare när vi talar om Israels insamling kan vara att missionärerna förr hade möjligheter att tala till många samtidigt, slängde så att säga ut ett nät och så fick man se vilken fångst man fick. De hade exempelvis många gatumöten, någon missionär stod upp på en låda, pall eller dyl. och predikade. De första missionärerna predikade ju till och med på andra kyrkors möten då de tilläts. I vår tid gör vi inte sådant i västvärlden, det fungerar inte, människor stannar inte upp. Istället går vi likt jägare fram till människor en individ i taget och samtalar med dem.
Då arbetsdagen började gick jag först ut med Äldste Perry som är ny i Vasa. Det var han som egentligen tillhörde MTC-gruppen före min (Wensel & Holiday) men eftersom han redan kunde finska pga. ett studieår där under High School (gymnasiet) fick han åka tidigare, så vi sågs aldrig i MTC. Vi undervisade en första diskussion till en ung pappa. Äldste Perry gick runt och bar på sin bibel, det kanske vore en bra grej i de här trakterna, då de flesta är mera vänligt inställda mot den än mot Mormons bok. Han inledde med att prata om den Helige Anden, och läste ett par skriftställen från bibeln om den Helige Andens uppgift och hur den känns igen.
Diskussionen i sin helhet var inte jättepositiv, men jag lärde mig en del från Äldste Perry ändå så för mig var det givande.
På eftermiddagen var jag med Äldste Kerkmann och vi började dagen på ungdomsaktiviteten i kapellet, vi satt och pratade med Camilla och Johan, och de frågade oss om vi hade besökt Sven Kleis ännu. Det hade vi faktiskt inte gjort sedan jag kom till Jakobstad (han har barn ihop med en medlem men han är själv inte medlem i kyrkan ännu). Äldste Kerkmann kände sig genast inspirerad eftersom Sven är från tyskland, och det är Äldste Kerkmanns föräldrar också (själv är han dock uppvuxen i Utah, de emigrerade). Vi bytte om till missionärskläder och åkte hem till Sven, han var hemma och släppte genast in oss. Vi bekantade oss en liten stund och hade därefter en bön, sedan började vi diskutera evangeliet.
Vi kände förtroende från honom, och vi pratade om den Helige Anden och hur den kan undervisa oss om all sanning (Moroni 10:5). Han sade att det var just det som var hans grej, han känner inte att han VET att Mormons bok är sann, därför har han inte tagit steget att döpa sig (han är för övrigt helt aktiv i kyrkan, vi brukar kalla dem ”dry mormons”, ”torra mormoner”, eftersom de inte låtit döpa sig men i alla andra avseenden är som medlemmar, eller ”mormoner”).
Vi började undervisa om tro, från Alma 32, och om hur tro inte är en fullkomlig kunskap från början utan en önskan eller ett hopp som kan växa till en kunskap först då vi prövat den, gjort ett experiment (verklig erfarenhet).
Då jag slog upp Alma kapitel 32 i min bok landade mina ögon direkt på vers 16:
Välsignade är därför de som ödmjukar sig utan att vara tvungna att vara ödmjuka. Eller snarare, med andra ord: Välsignad är den som tror på Guds ord och blir döpt utan motsträvighet i hjärtat, ja, utan att vara tvungen att få kännedom om ordet eller vara tvingad att veta innan de vill tro.
Jag antog att det kanske var inspirerat att landa just där, så vi läste det också tillsammans. Sedan pratade vi om hur man kan öka sin tro. Vi frågade om han själv hade några tankar kring hur han kan få en kunskap om att Mormons bok är från Gud, och han föreslog att han kunde läsa den igen, det var ett tag sedan sist.
Vi pratade sedan en stund om den Helige Andens gåva, som en människa får efter dopet. Jag berättade att det är genom den gåvan som han kan komma närmare Kristus, och verkligen lära känna Gud, om det är det han vill.
Som avslutning läste vi från 2 Nephi 31:4-7:
Därför vill jag att ni skall komma ihåg att jag har talat till er om den profet som Herren visade mig, han som skall döpa Guds Lamm som skall ta bort världens synder.
Och om nu Guds Lamm, han som är helig, behöver döpas i vatten för att uppfylla all rättfärdighet, o, hur mycket mer behöver då inte vi som är oheliga döpas, ja, i vatten!
Och nu vill jag fråga er, mina älskade bröder: På vilket sätt uppfyllde Guds Lamm all rättfärdighet genom att döpas i vatten?
Vet ni inte att han var helig? Men trots att han är helig visar han människobarnen att han i köttet ödmjukar sig inför Fadern och betygar för Fadern att han vill vara honom lydig genom att hålla hans bud.
Jag frågade honom rakt på sak hur han känner för att låta döpa sig. Han sade att han inte är redo, men att han ärligt vill ta reda på om det är sant.
Jag bad honom hålla avslutningsbönen, först avböjde han, men när jag tog fram vår lilla mall så gick han med på att hålla den. Mallen har hjälpt många gånger. Det är ett kort där det står
Vår fader i himlen, vi tackar dig… __________
Vi beder dig… _________
I Jesu Kristi namn. Amen.
(Meningen är alltså att den vi undervisar skall stoppa in det som de själva är tacksamma för på de raderna). Sven tackade bl a för att missionärerna hade kommit till hans hem.
På vägen hem berättade Äldste Kirkmann om några av de saker han kämpar med hemma i Kokkola, och det lät som mycket av det jag hade svårt med i min greenie-city Kajaani, och han verkar ha samma utmaningar i relationen till sin trainer som jag hade. Vi är ganska lika, jag och Kerkmann, vilket han också påpekade då han sade ”Jag har en teori: Om Herren skulle låta oss jobba med dem vi fungerar bäst ihop med hela missionen, då skulle det vara för lätt och inte alls så utvecklande, det ger mera att jobba med en kamrat som man är mycket olik och tänker väldigt annorlunda än”.